Medewerkerstevredenheid.
Ik geef er niets om.
Het doet mij denken aan de uitdrukking ‘een boterhammetje tevredenheid’.
Een boterham met niets, zonder extra’s dat het nou nèt even lekker maakt.
En dat zegt genoeg.
Geen wonder dat de resultaten van tevredenheidsonderzoeken in de archieven van HR verdwijnen.
Deze cijfers zeggen niets, ze zijn een momentopname en geven geen inzicht in waar het ècht om draait.
Het woord alleen al.
Te-vre-den-heid.
Het straalt niets uit.
Als je het lettergreep voor lettergreep uitspreekt, val je erbij inslaap.
Je zou niet moeten willen dat je mensen tevreden zijn.
Tevreden houdt in dat het niet beroerd is, maar geweldig is het ook niet.
Tevreden medewerkers zijn voor bedrijven die voor het gemiddelde gaan.
- Gemiddelde klanttevredenheid.
- Gemiddelde productiviteit.
- Gemiddelde resultaten.
Haal je mensen uit die comfortabele warme bureaustoel die ‘tevredenheid’ heet.
Bedrijven die echt succesvol zijn hoor je niet opscheppen over hun tevreden medewerkers.
Deze bedrijven hebben iets veel kostbaarders.
Iets dat hen onderscheidt, waardoor zij boven het gemiddelde uitsteken.
Zij hebben van hun medewerkers betrokken medewerkers gemaakt.
Tevreden medewerkers presteren misschien best wel goed.
Maar betrokken medewerkers leveren topprestaties.
Waar ga jij voor met jouw bedrijf?
Ben jij in staat je medewerkers te verbinden met waar jij als bedrijf voor gaat en staat?
Maak van je tevreden medewerkers betrokken medewerkers.
Nu belangrijker dan ooit.
Want naast het feit dat betrokken medewerkers je een belangrijke onderscheidende concurrentiefactor opleveren, speelt er nog iets anders.
De verwachtingen ten aanzien van werk zijn duidelijk aan het veranderen.
Mensen zijn op zoek naar betekenis in hun werk. Werk dat ze zinvol vinden. Werk dat ze in staat stelt om persoonlijke doelen te realiseren.
In de moderne werkgevers-werknemersrelatie draait het steeds meer om een win-win op dat niveau.
En dat is niet alleen bij de toekomstige en de jongere generaties.
Dus als jij als werkgeversmerk nog mee wil tellen, kan je deze ontwikkeling niet links laten liggen.
De missie en visie gedrevenheid van je mensen valt of staat met de mate waarin de doelen van je bedrijf en die van je medewerkers bij elkaar passen of in elkaars verlengde liggen.
En daarom:
Help je mensen hun ambities en talenten te ontdekken. Geef ze de gelegenheid om deze te ontwikkelen en in te zetten in hun werk.
Laat je mensen zien wat de missie van jouw bedrijf voor hun persoonlijk betekent.
Dat maakt ze niet tevreden, maar dolgelukkig en daar kan iedereen een goed belegde boterham mee smeren!
Warning: Undefined array key "bg_img_color" in /customers/0/a/c/ambitionworks.nl/httpd.www/wp-content/plugins/convertplug/modules/info_bar/functions/functions.php on line 143