Een klassieker uit 1971. Voor iedereen die zich ongelukkig en eenzaam voelt.
“Ter herinnering dat zij door moeten gaan, en dat zij niet altijd eenzaam zullen zijn” -Shaffy
Actueler dan ooit tevoren…
Maar ook deze storm gaat voorbij. Wat het ene moment ondenkbaar lijkt, is het volgende moment het nieuwe normaal.
Ook na deze chaos ontstaat er weer orde. Al weten we nog niet hoe die eruit zal zien.
Je hebt de strategie, de missie en het werk. Hoe pas je die aan en stel je ze bij aan de nieuwe omstandigheden?
De eerste weken hebben we vooral praktisch en pragmatisch gereageerd op de afgekondigde overheidsmaatregelen. Nu ligt de nadruk op meer complexere vraagstukken die antwoorden vragen die verder gaan dan iedereen een Zoom-abonnementje.
Welke positieve inzichten en werkwijzen willen we graag behouden als dit allemaal voorbij is? Kunnen of willen we überhaupt nog terug naar de ‘oude’ situatie? Moeten we onszelf opnieuw uitvinden en de dingen structureel anders gaan doen?
De veranderingen die leiden naar het nieuwe normaal zijn de grootste veranderingen die we in het verschiet hebben. Veranderingen waar geen draaiboek voor klaar ligt omdat alles nieuw is en nog niet is uitgedacht of zelfs geprobeerd.
Veel tijd, financiële middelen en ruimte voor experimenten is er nu niet binnen organisaties. Aanpassingen zullen snel en doelgericht geïmplementeerd moeten worden, zonder al te grote risico’s.
Van managers wordt juist nu verwacht dat ze grootleveranciers in oplossingen zijn. De uitdaging is dat we de shift maken naar samenwerken met de mensen die de grootste impact van de oplossingen zullen ervaren.
Van managers wordt juist nu ook veel daadkracht en snelle besluitvorming gevraagd. De uitdaging is om niet alleen vanuit inhoud de veranderingen aan te drijven maar ook oog te hebben voor de menselijke aspecten van de verandering.
Voor het succesvol uitrollen van veranderingen is inhoudelijke en projectmatige sturing niet genoeg.
Op basis van onderzoek blijkt dat organisaties die naast de projectmatige kant, ook de menskant van veranderingen goed georganiseerd hebben, ruim 6x meer slagingskans hebben de doelen binnen tijd en budget te realiseren. Maar boven alles is bepalend voor het succes, de rol die de leiders van deze organisaties zelf pakken ten opzichte van de beoogde veranderingen.
Een ABC’tje van ‘Must Do’s’ in dit kader, waar ik leiders binnen organisaties aan herinner:
- Actief en zichtbaar deelnemen aan de verandering.
- Bouw een coalitie die de verandering ondersteunt.
- Communiceer vaak, helder en concreet met collega’s.
Ook al weten we veel nog niet, wat we wel weten is dat elke stap die we vandaag zetten, morgen het verschil maakt!
—————————————–
Als zelfstandige ben ik betrokken bij diverse veranderprocessen binnen het MKB, familiebedrijven en middelgrote organisaties met een omvang van 60-200 fte. Ik begeleid DGA’s en Algemeen Directeuren in hun veranderopgave.