Een regenachtige middag in januari en ik heb mijzelf een heerlijke reep chocolade gegund.
Nadat ik nog even aan het nagenieten ben van deze ongezonde uitspatting en ik nu ècht met mijzelf heb afgesproken suiker in mijn dieet achterwege te laten, bekijk ik de lege wikkel. Wat blijkt, word ik zomaar getrakteerd op een inspirerende boodschap en dito doelstelling van dit chocolademerk. De echte kenners weten natuurlijk allang dat ik gezwicht was voor de TONY’S CHOCOLONELY-reep.
Onder de missie ‘crazy about chocolate, serious about people’ streeft deze organisatie naar een 100% slaafvrije chocolade productie. Een mooi voorbeeld van een ‘purposefull’ organisatie die in een oplossing voor een maatschappelijk probleem een succesvolle zakelijke kans ziet. Want dat ze lekker zijn, het goed doen en het goede doen, mag duidelijk zijn!
Andere voorbeelden van bedrijven die gedreven worden door een purpose zijn:
CoolBlue ’alles voor een glimlach’, Nike ‘humans have no limits’ (Just do it.), MTV ‘self-expression is a human right’ (I want my MTV), Apple ‘Everyone is inventive’ (Think different).
Al deze bedrijven hebben hun ‘Purpose’, ‘Reason for Being’, ‘Why’ of hoe je het ook wilt noemen, gevonden en een aansprekende boodschap geformuleerd.
Maar welke kenmerken heeft een aansprekende inspirerende purpose? Joey Reiman heeft er 9 genoemd in zijn boek ‘The Story of Purpose’. Ook Salim Ismail en Yuri van Geest spreken erover in hun boek ‘Exponentiële Organisaties’. Vrij vertaald gaat het bij een overtuigende inspirerende purpose om een tijdloos doel dat inspireert, een verhaal vertelt, transformeert en voortkomt uit overtuiging, niet uit data.
En wat kunnen we zeggen over de mensen die bij deze organisaties werken? Zoals Jim Collins in ‘Good to Great’ ons al leerde en Simon Sinek ons ook voor hield in ‘Start With Why’, trekken bedrijven die gebouwd zijn op een purpose mensen aan die deze purpose omarmen. Deze medewerkers worden gedreven door een innerlijke motivatie die ervoor zorgt dat ze het gevoel hebben nooit meer te hoeven werken.
Want als je goed in het vizier hebt als onderneming wat je als organisatie wilt bereiken, de wortels van je bedrijf zijn; dan wakker je iets aan bij je huidige en toekomstige medewerkers. Zij voelen zich emotioneel verbonden met de ambitie van uw organisatie, waardoor ze met passie en drive zorgen voor betere producten of diensten, tegen lagere kosten met meer betrokken klanten en partners. Wat zich uiteindelijk weer vertaalt in een groter organisatiesucces.
Ik ben benieuwd hoe de medewerkers van Tony Chocolonely scoren op de AmbitionScan. Ach, ik weet eigenlijk wel zeker: allemaal Ambition Angaged. Wat een ongezond demotiverend momentje van persoonlijke zwakte leek te worden, is als een blad aan de boom op een zwoele zomerse avond, omgedraaid naar een inspirerende ‘feel good’ ervaring. Wordt het toch nog mooi weer! Dank Teun! Of moet ik zeggen Tony 😉
Warning: Undefined array key "bg_img_color" in /customers/0/a/c/ambitionworks.nl/httpd.www/wp-content/plugins/convertplug/modules/info_bar/functions/functions.php on line 143