Toen ik een klein meisje was, vertelde mijn vader over zijn avonturen en belevenissen op de Waddenzee. Van wadlopen, zeevissen tot strandjutten, alles was even spannend. Sinds die tijd heb ik al de wens om te gaan wadlopen. Mijn droom: over het wad van Holwerd naar het Oerd op Ameland de oversteek wagen. Lopen over zandbanken die minuten daarvoor nog verscholen lagen onder een paar meter zeewater, door vaargeulen heen waden en tot je knieën wegzakken in het slik. Wat een avontuur! Dat is niet alleen iets voor stoere mannen en geharde zeelui, dat kan ik ook! Toch heb ik het tot vorig jaar nog nooit aangedurfd!
Waar bleef het plan op hangen?
Twijfels over wat er allemaal zou kunnen gebeuren, of mijn enkels wel sterk genoeg zouden zijn, of mijn conditie wel voldoende was enz. enz. Ik zag mijzelf al worden weggedragen over het Wad op een geïmproviseerde brancard of worden opgepikt met een helikopter op de Engelsmanplaat omringd door het hoge water! En toch bleef het kriebelen…
Tot ik begin vorig jaar daadwerkelijk het besluit nam om de uitdaging aan te gaan ondanks de angsten en obstakels. Ik ben gaan trainen voor sterke spieren en een goede conditie en ik heb een groep stoere ondernemende vrouwen om mij heen verzameld die samen met mij deze oversteek wilden maken.
Waarom lukte het toen wel om deze oude wens te vervullen?
Het antwoord op deze vraag klinkt even simpel als de mate van impact en moeilijkheid ervan. Het gaat erom dat je je er inderdaad daadwerkelijk toe zet. Je het belang groot genoeg vindt om het doel helder voor ogen te hebben en te houden. Het besluit neemt dat je ervoor gaat, no matter what!
Zo gaat het in zekere zin ook met medewerkers!
Zij moeten een besluit nemen om voor hun werk te willen gaan. Niet de werkomgeving, de communicatie of interne onderzoeken zorgen ervoor dat zij onderdeel willen zijn van de ambitie van een organisatie. Alle tools en middelen zullen geen effect hebben als zij niet zelf besluiten om te slagen in hun werk. Dat kan alleen voortkomen wanneer hun persoonlijke ambitie overeenkomt of in het verlengde ligt met die van de organisatie waarvoor zij werken. Zij moeten bepalen of ze het waard vinden om ervoor te gaan. Je kunt veel tijd, geld en energie steken om je medewerkers missie en visie gedreven te krijgen, maar het begint bij het uitzoeken of ze wel daadwerkelijk geven om de ambitie van de organisatie (doelen, visie, missie en waarden). Alle trajecten in de wereld gaan niet werken als medewerkers niet besluiten om zich hieraan te verbinden en ervoor willen gaan. Je kan mensen niet ‘tricken’ of verleiden om ervoor te gaan. Hun besluit is gebaseerd op reciprociteit en vertrouwen.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat betrokkenheid essentieel is voor het succes van een organisatie, maar dat tegelijkertijd maar een derde van de medewerkers zich ook daadwerkelijk betrokken voelt.
Organisaties zullen meer dan ooit in deze tijd waarin de betekenis economie steeds nadrukkelijker vorm krijgt en een belangrijker aandeel krijgt in onze maatschappij, een betrokkenheidstrategie moeten ontwikkelen en implementeren. Dat geeft een voorsprong op de arbeidsmarkt en draagt substantieel bij aan het succes van de organisatie. Maar pas op, er bestaat geen uniforme aanpak, want iedere medewerker is anders, kent een andere betrokkenheid en vereenzelvigt zich op een ander vlak met de organisatie waarvoor hij of zij werkt.
Het management van de organisatie is samen met hun afdeling human resources naar mijn idee de kartrekker in dit proces. Met mooie programma’s, tools en instrumenten kunnen zij dit proces ondersteunen. Toch begint en valt of staat het succes van een betrokkenheidsstrategie naar mijn idee toch echt met een aanpak waarbij de individuele medewerker centraal staat. Ouderwets ‘samen om de tafel zitten’ om met elkaar op zoek te gaan naar de onderlinge verbinding. Zet de vraag centraal waar de ambitie en doelstellingen van de organisatie die van de individuele medewerker raken. Om zo medewerkers te ondersteunen om tot een besluit te komen ervoor te gaan, omdat het ze persoonlijk èn de organisatie verder brengt in hun ambitie. Het hoe, wat en waarmee etc. zullen daaruit ontstaan.
Inmiddels organiseer ik over een paar weken de tweede editie van de wadlooptocht. Ik hoop ook dit jaar weer de groep een fantastische ervaring te kunnen geven. Wat hun drijfveer of motivatie om mee te lopen ook is, wat we delen is de uitdaging om over het wad heelhuids de overkant te bereiken voor het weer vloed wordt en te genieten van al het natuurschoon!
Wil jij ook eens ervaren hoe het is om deze tocht te ondernemen? Dat kan! AmbitionWorks kan het verzorgen als bijvoorbeeld onderdeel van een persoonlijk leertraject, teambuildingsactiviteit of als onderdeel van een onboarding-, talentmanagement – of management development programma.
Warning: Undefined array key "bg_img_color" in /customers/0/a/c/ambitionworks.nl/httpd.www/wp-content/plugins/convertplug/modules/info_bar/functions/functions.php on line 143