In een recent artikel van Wall Street Journal werd geschreven over een interessant onderzoek van Twitter onder hun eigen mensen, waaruit bleek dat niet hun managers maar hun CEO de driver is van medewerkerbetrokkenheid.
Het onderzoeksbureau Gallup vond in dit artikel aanleiding te onderzoeken of dit ook geldt voor organisaties in het algemeen. Uit de analyse van hun onderzoeken blijkt dat de rol van de CEO en manager inderdaad van belang is, maar niet alles bepalend. Gallup stelt dat een belangrijke rol voor de medewerkers zelf is weggelegd doordat zij er elke dag weer voor kiezen hun talenten in te zetten voor de organisatie.
De uitkomst van het onderzoek binnen Twitter kan het gevolg zijn van een unieke bedrijfscultuur. Waarschijnlijker is echter dat de definitie van ‘betrokkenheid’ door de onderzoekers gebaseerd was op de mate van betrokkenheid bij de organisatie als geheel. En dan is het aannemelijk, zegt Gallup, dat er een sterke overeenkomst is in de bevindingen van de CEO met die van het gehele bedrijf.
Onderzoek van Gallup onder 190 organisaties, laat zien dat, naast een aantal performance management elementen, CEO’s directe invloed hebben op de medewerkerbetrokkenheid door voor de organisatie een aansprekende missie of purpose te definiëren waarmee medewerkers zichzelf kunnen identificeren.
Wat we geleerd hebben van organisaties met hoge medewerkerbetrokkenheid, is dat strategie en leiderschap van invloed zijn op de medewerkerbetrokkenheid. Medewerkers moeten weten wat hun bijdrage is aan de organisatiedoelstellingen en zij moeten daarbij op frequente basis gecoacht worden op hun prestaties en ontwikkeling.
En hoe is dat in uw organisatie?
Het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek in uw organisatie bevestigt hoogst waarschijnlijk dat het grootste deel van uw medewerkers de organisatiedoelen kennen. Dat is mooi want u heeft vast en zeker veel energie gestoken in het overbrengen daarvan. Om maar niet te spreken over de vele keren dat u als manager of directeur op de zeepkist stond om deze doelen aan de man te brengen.
U weet wat u moet doen om uw organisatie succesvol te leiden. Maar de slag naar een ondernemend klimaat onder uw medewerkers laat op zich wachten.
Geïnspireerd als u zelf bent door de ambitie van uw organisatie en het realiseren daarvan; trekt juist dat gemotiveerde mensen aan die op hun beurt geïnspireerd worden door diezelfde ambitie. Dus niet u, maar het hogere doel van uw organisatie spreekt de onzichtbare drivers aan van uw medewerkers, klanten en partners.
Daarmee is uw organisatiestrategie niet langer een motivatie-dingetje dat aankomt op uw charisma alleen. Het alles overkoepelende hogere doel van uw organisatie, oftewel de purpose, is de motor en magneet van uw organisatie!
Warning: Undefined array key "bg_img_color" in /customers/0/a/c/ambitionworks.nl/httpd.www/wp-content/plugins/convertplug/modules/info_bar/functions/functions.php on line 143