Organisaties hebben medewerkerbetrokkenheid tegenwoordig hoog in het vaandel staan. Hele programma’s worden er voor opgezet om dat cijfer maar zo hoog mogelijk te krijgen. Want dat zou een indicatie kunnen zijn van de bevlogenheid waarmee medewerkers hun werk doen. Over medewerkertevredenheid hebben we het anno 2016 allang niet meer. Ik vraag mij werkelijk af of dat niet zwaar overtrokken wordt. Want wat zegt mij dat eigenlijk medewerkerbetrokkenheid? Betrokkenheid bij het team? De organisatie? Het werk? Tuurlijk allemaal belangrijke elementen. Ik zou niet willen beweren dat dat er allemaal niet toe doet. Maar waar het ècht om draait is meer specifiek de betrokkenheid die medewerkers voelen bij de ambitie en doelstellingen van de organisatie. Daar begint echte betrokkenheid en ik durf zelfs te beweren bevlogenheid.
We weten dat succesvolle teams en organisaties zich onderscheiden door de mate waarin medewerkers zich betrokken voelen bij de gezamenlijke doelstellingen en ambitie. Of anders gezegd: de mate waarin zij gedreven worden door de missie en visie van de organisatie. De veranderende arbeidsmotivatie van vooral jonge professionals sluit hier mooi bij aan. Zij worden gedreven door hun overtuiging en persoonlijke doelen. Door wat zij van waarde en belangrijk vinden in plaats van hun professie. Ze zijn zich bewust van hun persoonlijke drijfveren en overtuigingen en willen zich graag verbinden aan ondernemingen die aansluiten bij hun persoonlijke doelen of op z’n mist in het verlengde liggen daarvan. Maakt u maximaal gebruik van de realisatiedrive die daar vanuit gaat?
Verschillende onderzoeken laten zien dat medewerkers die zich emotioneel verbonden voelen met de doelstellingen en ambitie van het team en de onderneming ook daadwerkelijk iets voor elkaar weten te krijgen, doordat zij handelen in lijn met datgene dat zij belangrijk en van waarde vinden in hun leven. Maar is het reëel dat van iedereen te verlangen en na te streven? Niet iedereen is het gegeven om helder voor ogen te hebben wat men drijft of wat belangrijk en van waarde is in het leven. Laat staan het duidelijk in het vizier hebben van persoonlijke doelen en dromen.
Nee, niet reëel, maar … wat je als manager wel kunt doen, is het bewustwordingsproces aanwakkeren. Praat met je medewerkers over wat zij belangrijk en van waarde vinden in hun leven, wat hun overtuigingen zijn en wat hen drijft. En in hoeverre zij dat terugvinden in hun dagelijkse werk. Leg continue de verbinding met de ambitie van de organisatie en licht toe hoe dat past bij waar de organisatie voor staat en de doelstellingen die daarbij horen. Samen op zoek gaan in hoeverre de ambitie van de organisatie past bij de persoonlijke ambitie. Hoe zij vanuit die overlap invulling kunnen geven aan hun dagelijkse werkzaamheden. Alleen al het opstarten van deze dialoog brengt een proces in werking dat je versteld zal doen staan. Geniet jij dat vertrouwen van je mensen en heb jij het lef om dit gesprek aan te gaan?
Paul Herbert schreef er een mooi blog over. Want proberen we niet te hard van iedere medewerker een ‘bevlogen’ medewerker te maken?
Warning: Undefined array key "bg_img_color" in /customers/0/a/c/ambitionworks.nl/httpd.www/wp-content/plugins/convertplug/modules/info_bar/functions/functions.php on line 143